Când construiești un personaj este important să îți imaginezi că sunteți prieteni, să fii ca un părinte, ca un Dumnezeu pentru el. Practic, tu doar observi viața lui, caracteristicile lui, ceea ce face, ceea ce gândește și nu ești tu cel în măsură să judeci lucrurile.
Un autor nu ar trebui să fie subiectiv. De exemplu, în romanul „S-a sfârșit înainte să înceapă” aveam pe Antonio Fognini, un doctor chirurg cardiovascular care avea familie, o soție, o carieră. Când el a început să povestească despre pacienta Paola și cum a intrat ea în viața lui, am scris lucrurile așa cum mi-au venit în minte, fără să judec. Chiar dacă și-a înșelat soția (lucru cu care eu nu sunt de acord în viața mea privată), nu am intervenit deloc, l-am lăsat să-și spună povestea așa cum a fost.
Sunt momente când ai nevoie să construiești personajul și nu doar pe cel principal ci și pe celelalte, chiar dacă sunt secundare. Depinde însă și de genul cărții pe care îl scrii. În partea I, am povestit despre scop, motivație, ce îi place și ce nu, maturizare.
În acest capitol voi discuta despre alte părți importante de care ar fi minunat dacă ai ține seama.
- APARENȚE FIZICE SPECIFICE
Fiecare personaj arată într-un anume fel, unii sunt înalți, alții mai scunzi, au anumite stiluri vestimentare, ochii de anumită culoare, părul brunet, blond etc. Este important să știi aceste lucruri înainte să te apuci să scrii cartea efectiv. Nu ai nevoie de zeci de mii de detalii, ci doar câteva, acele detalii care sunt relevante în poveste. Stephen King spune că el nu pune accent în cărțile lui pe cum arată personajul, cum se îmbracă, astfel de detalii nu au o mare importanță pentru el. Însă sunt și autori care ne arată inclusiv modelul specific al hainelor, mai ales dacă sunt haine de firmă, cum sunt croite etc. Dacă este relevant pentru povestea ta, atunci poți să le adaugi și tu.
Aș vrea să atrag atenția la un lucru deosebit de important. Notează-ți cum arată fiecare personaj, caracteristicile cele mai importante ale lui, dacă are tatuaje, piercing în nas sau buze, ceva care să-l facă diferit de restul și nu uita aceste amănunte. Am observat că scriitorii începători au tendința de a uita cum arată un anumit personaj și ne trezim că într-un capitol are ochii albaștri, iar în altul verzi. Această greșeală o mai fac și eu din păcate, de aceea este bine dacă ai reciti manuscrisul de mai multe ori și să-ți iei un caiet special sau un document word unde să-ți notezi toate aceste detalii.
2. DETALIILE CORPULUI ȘI ALE VIEȚII UNUI PERSONAJ
Dacă știi cum arată fiecare personaj, poți să îi faci mai ușor descrierea și să introduci în poveste detaliile specifice. Rămâne la atitudinea ta dacă ne vei arăta aceste lucruri sau preferi să păstrezi pentru tine, ca să îl vizualizezi în timp ce scrii. Depinde foarte mult și de genul poveștii pe care o scrii. Într-un roman de dragoste sunt importante aceste detalii, în timp ce pentru o poveste fantasy sau de aventuri sunt mult mai importante conflictele și acțiunile personajelor. Însă întodeauna un paragraf în care să arăți cât de minunat se mulează rochița albastră de vară pe pielea bronzată a personajului face minuni. În plus, aceste descrieri sunt și vizuale și ne poate lăsa impresia de realism, putem vizualiza în mintea noastră personajul. Dacă nu spui cum arată, vizulizarea este mai greoaie, dar sunt cititori care își folosesc propria lor imaginație și le este mult mai de folos dacă nu ai adăuga multe detalii ale personajului. Rămâne la atitudinea ta cum decizi că e mai bine să faci.
Viața unui personaj este important să o știi, cu ce se ocupă, dacă îi place ceea ce face, ce hobby-uri are, cum gândește, cum simte etc. De aceea, recomand să faci o scenă în care să îl/o vezi, o scenă dramatică sau pozitivă și să observi cum se comportă, cum reacționează.
Sunt pe internet în limba engleză fișe pe care le poți completa pentru personajul tău. Am și eu în limba română, iar dacă dorești, te rog să îmi scrii pe facebook sau instagram și am să-ți trimit această fișă care este de un mare ajutor.
3. CONFLICTELE, RELAȚIILE CU CEILALȚI, BACKSTORY
Un alt aspect important pentru a-ți înțelege personajul este să îți notezi care sunt conflictele și cum se înțelege cu ceilalți din poveste. De exemplu, ce fel de copilărie a avut, cum s-a înțeles cu părinții, cu colegii, cu frații/surorile dacă are. Notează-ți tot ce îți vine în minte legat de aceste aspecte și vei vedea cum personajul sau personajele tale vor prinde viața mai repede decât te-ai așteptat. Ar fi ca niște prieteni imaginari cu care abia aștepți să vorbești.
Notează-ți aceste detalii cu fiecare personaj care contează, nu cu absolut toate. Sunt scene în care ai personaje de figurație (cum se spune și în filme), adică un ospătar, un coleg de compartiment într-un tren, casiera de la magazin etc. Aceste personaje nu sunt importante decât în contextul în care are vreo legătură cu personajul principal sau cu antagonistul. Poate îi spune ceva personajului tău care să-i fie de folos și să îl ajute să ia o decizie, sau poate îl îndrumă, îl sfătuiește. Acel personaj este important doar în acea scenă, deci nu ai nevoie să îl/o cunoști atât de bine.
Legat de Backstory, adică istoria personajului, este o parte importantă și recomand să îi cunoști viața atât cât îți permite imaginația și brainstorming-ul. În cazul în care personajul are o anumită traumă, un defect, o problemă, este clar că vine din copilărie și atunci ar fi minunat dacă ai știi care a fost momentul declanșator al acelei probleme. Backstory-ul este important doar în anumite contexte, scene. Dacă personajul tău are un comportament ciudat, poți să îl pui să povestească de când are acel comportament și el va spune într-o scenă ce anume a declanșat comportamentul și atitudinea sa.
4. FIECARE PERSONAJ ARE UN SECRET
Un alt lucru de care să ții cont într-o poveste este că fiecare personaj are un secret. Acest lucru dă un imbold cititorului de a continua să citească și să își dorească să afle care este acel secret. Așa că notează-ți și acest lucru și te va ajuta în construirea intrigii. Acest secret îl poți păstra pentru final când poate să fie o răsturnare de situație la care nu s-ar fi așteptat nimeni.
De exemplu, scrii o poveste de dragoste, dar și dramatică. Tu, ca autor ajungi să-l cunoști pe personaj, să știi ce face, ce dorințe are, cum arată și astfel îi planifici circumstanțele și întâmplările. Tu știi și că el are un secret, de exemplu, o altă familie. Poți să faci scene în care el este un bărbat conștiincios, care își iubește familia enorm, ar face orice pentru ei, arăți asta în cât mai multe scene, dar la un moment dat, arăți și o scenă în care el face ceva pe ascuns. Poți face asta din perspectiva soției lui. Iar ea să povestească cum în fiecare noapte când ea dormea, soțul ei dispărea în mod misterios, fără să spună unde se duce și venea înapoi în fiecare dimineață. Iar la final, să arunci bomba. Bărbatul pe care cititoarele l-au plăcut și adorat, duce o viață bigotă, are o altă familie. Am dat doar un exemplu de secret, dar pot fi multe altele.
Să construiești un personaj este un lucru destul de migălos, iar dacă ai timp și îți face plăcere, o poți face în câteva zile, înainte să te pui să scrii povestea. Ceea ce ți-am explicat în aceste două articole este suficient pentru a-ți cunoaște personajul principal, dar și antagonistul destul de bine. Poți să le știi pe toate, sau poți să știi doar jumătate. Ideal ar fi să nu te încurci.
Cum ți se pare? Care din aceste forme de creare a personajelor îți place? Lasă-mi un comentariu și spune-mi cum îți construiești tu personajele.